Thursday, June 2, 2011

Perkongsian isi buku Manhaj Hidup Muslim siri 2

Langkah Pertama menjadi Muslim

Kita, sekurang-kurangnya pasti akan tertanya, bagaimana hendak menjadi muslim yang sebenarnya. Muslim itu bukan nama suatu kelompok bangsa manusia.

Muslim yang sebenarnya
Kita perlu tahu, bahawa muslim itu bukan suatu pangkat, bukan nama, bukan milikan, dan bukan semulajadi daripada keturunan. Seorang Muslim tidak lahir seperti lahirnya seorang bangsawan dalam keluarga bangsawan, seorang anak dari kasta Brahman lahir sebagai seorang Brahman, atau seorang anak Sudra lahir sebagai seorang Sudra. Seseorang itu tidak semestinya muslim jika dia lahir di tengah-tengah masyarakat muslim. Seseorang tidak disebut seorang Muslim kerana ia tergolong dalam kelompok bangsa tertentu.

Seseorang itu muslim apabila dia menerima Islam sebagai agamanya. Kalau dia melepaskan agama Islam, maka automatically dia berhenti menjadi Muslim. Seorang yang beragama Hindu, atau seorang bangsawan atau seorang Inggeris adalah termasuk dalam kelompok Muslim jika dia menerima Islam sebagai agamanya, tetapi jika seseorang yang lahir dalam keluarga Muslim akan dikeluarkan daripada masyarakat Muslim kalau dia melepaskan Islam sebagai agamanya.

Dengan rasa rendah hati, kita harus sedar, bahawa sebutan Muslim yang kita nikmati ini adalah kurniaan Allah yang terbesar yang bukan merupakan milikan atau aset kepunyaan bangsa atau kesukuan yang diwarisi daripada orang tua yang terus melekat pada diri kita selama kita hidup. Namun ia adalah harta yang boleh dan harus diperoleh dengan usaha. Kalau kita berusaha memperolehinya maka kita akan mendapatkannya, tapi jika kita tak memperdulikannya (walaupun sudah diperoleh), maka ia akan dicabut dari kita. Naudzubillahiminzalik.

No comments: